100dagenopdefiets.reismee.nl

26 & 27/100 Missoula - Darby - Wisdom

Missoula - Darby 107,8 km (tot. 1956,1 km) en 380 hm (tot. 15470 hm)
De ochtend begon met nog een bezoekje aan de Adventure Cycling Association, om met een vol bepakte fiets op de foto te gaan. En ze wilden nog wat andere informatie over mijzelf, welke fietstocht ik maak, mijn ervaringen tot nu toe en of er misschien aanpassingen moeten komen in de route. Ze houden zoveel mogelijk bij, maar ook blijven zij mij volgen gedurende mijn fietstocht. Was wederom een leuk en gezellig bezoekje. Ging daarom pas tegen half 10 onderweg, en de eerste 20 kilometer dezelfde weg als eergisteren, maar wel weer over een fietspad. Vanaf Lolo liep deze nog zo'n 50 kilometer door, dit zal waarschijnlijk het enige echte fietspad zijn wat ik te zien krijg. De route van vandaag liep van begin tot eind langs een vrij drukke en lange rechte weg, wat niet erg gezellig was. Aan beide zijden veel boerenbedrijven, maar daarachter de bergen met besneeuwde bergtoppen. Bij Victor een kleine pauze gehouden, om een verlaat ontbijt te nemen. Eenmaal weer op de fiets kreeg ik gezelschap van een wielrenner welke kilometers met mij heeft meegereden, was een leuke onderbreking van de mindere route. In Hamilton, een leuk klein stadje, werd ik ook weer aangesproken. Ditmaal door een vriendelijke dame, en zij wilde voor mij bidden opdat ik een veilige reis zou hebben. Prachtig allemaal, ik kom zoveel leuke en verschillende mensen tegen. De kilometers naar Darby was gewoon doortrappen, de weg bleef druk en het eerste uitzicht werd nu voornamelijk wat kleine industrie. Mijn gisteren geregelde slaapplaats was in een paar woorden, gezellig en een leuke ervaring. Ik had namelijk via via van Warmshowers gehoord, een wereldwijde organisatie van fietsers welke elkaar zonder kosten een slaapplek aanbieden. Ik kwam bij Curtis terecht, een gezellige gastheer welke mij een rondtour in de omgeving heeft gegeven, een heerlijke buffalo steak voor mij heeft klaar gemaakt en daarna veel heeft verteld over de geschiedenis van dit gebied. Het was voor mij de eerste overnachting via warmshowers, en gelijk een hele goede!!

Darby - Wisdom 107,5 km (tot. 2063,6 km) en 1473 hm (tot. 16943 hm)
Het begon vanochtend met een klein ontbijtje, Curtis wilde wel van alles klaarmaken, maar ik was al blij dat ik 2 geroosterde boterhammen naar binnen kreeg. Na nog wat foto's en afscheid te hebben genomen ben ik rond half negen opgestapt, het was lekker fris en gelukkig ook droog. In de eerste kilometers was het nog redelijk vlak, en naarmate de kilometers vorderde werd het ook steeds mooier. Ik had bedacht om in Sula, waar een kleine eetgelegenheid is bij een tankstation, wat energie op te gaan doen door middel van een goede ontbijt/lunch-maaltijd. Dat was na ongeveer 30 kilometer fietsen en vlak daarvoor zou de klim beginnen naar de Chief Joseph Pass van 2210 meter hoog. Na Sula zou ik niets meer tegen komen tot aan Wisdom, dus dat kwam mooi uit. Maar helaas, het werd een in de magnetron opgewarmd kaasbroodje en een lekkere bak koffie, het restaurant gaat pas eind mei open. Nog maar een muffin voor onderweg meegenomen en aan de beklimming begonnen. Het werd, hoe hoger .. hoe steiler .. hoe kouder, en ik zag ook de donkere wolken steeds dichterbij komen. De eerste druppels werden al voelbaar en dat werden op een gegeven moment sneeuwvlokken. Een extra jas tegen de kou aangetrokken, regenpak aangetrokken tegen de sneeuw en weer verder. Bij één van mijn uitrustmomenten stopte er een auto, raampje ging open en werd er gevraagd of ik mee wilde rijden. Hij vertelde later dat hij mij al eerder was gepasseerd en had gezien dat het vlak onder de top hevig sneeuwde, en is toen omgekeerd om mij een lift aan te bieden. Ik heb deze keer niet getwijfeld, fiets in de laadbak en naar boven, dat scheelde mij een aantal kilometers klimmen. Zo'n 150 meter onder de top scheidde onze wegen, hij ging nog 16 uur verder richting California en ik nog 45 kilometer naar Wisdom. Was weer een mooi moment! Het laatste stukje naar de top was, ondanks de hevige sneeuw, goed te doen. De afdaling moest ik wel wat voorzichtiger doen, natte weg en de sneeuw in mijn gezicht maakte het wat lastiger. Maar hoe lager ik kwam werd het steeds beter, op de weg was bijna geen verkeer, het landschap was schitterend en het was opgehouden met sneeuwen. De weg waar ik toen op kwam langs de Joseph Creek gaf schitterende plaatjes, een snelstromende beek met daarnaast sneeuw in een mooi bosgebied. En dan fiets ik na een aantal kilometer van het ene moment in totaal andere omgeving. Het leek wel de prairie uit zo'n Wild West film, grote vlaktes tot het oog reikte met van die kleine struiken en heeeel veel koeien. Het was een bijna 25 kilometer zo goed als rechte weg naar Wisdom, een heel apart gezicht. Nou .... in het begin had ik nog zicht ..... er kwam weer wat aan ..... sneeuw ... heel veel sneeuw!! Gelukkig had ik redelijk wind mee en de weg liep iets naar beneden, dat maakte het wat makkelijker. Maar ook dit gaf weer mooie plaatjes, voor en achter mij was het einde van de weg niet te zien, en links en rechts van mij was ook nauwelijks iets waar te nemen. Toch was ik ook blij toen ik in Wisdom aankwam, ook dit dorp telt nauwelijks inwoners, maar heeft voor mij wel een plek om te slapen en een restaurant om te eten, meer heb ik niet nodig. Het was achteraf om verschillende ervaringen toch weer een mooie dag, al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik de sneeuwbuien tijdens de beklimming wel behoorlijk zat was, en waardoor het moraal op dat moment ook wel even een knauw kreeg. Ik had dan ook weinig bedenktijd nodig toen ik de lift aangeboden kreeg, dan maar niet alle kilometers op de fiets, er blijven er genoeg over dacht ik! Ben inmiddels ook de 2000 kilometer gepasseerd, nog drie keer zo'n stukje en dan ben ik er!!

Reacties

Reacties

Ellen

Jeetje je gaat lekker met de km's. Hardverwarmend om te lezen hoe gastvrij en behulpzaam de mensen er zijn. Dat zijn waardevolle ervaringen en maken zo'n reis extra speciaal. Naast de prachtige natuur en het wisselende weer. Geniet!!!

Roel

Hoi Gert, wat een geweldige ervaring weer en wat ontmoet je toch aardige mensen. En zo heb je al wat kilometertjes achter je kiezen.
Ik vergeet elke keer de groeten te doen van Lin, want die leest ook al je mooie verhalen. Dus bij deze de groeten van ons allebei en tot het volgende mooie (hoop ik) verhaal.
Roel

Gert

Hoi Roel, het gaat ondanks de sneeuwbuien lekker (verklap alvast dat in volgende blog ik er ook iets over schrijf), het is hier zo mooi en elke dag kom ik wel iemand tegen die wil helpen of gewoon geïnteresseerd is in mijn reis. Groetjes aan Lin

Gert

Hoi Ellen, het is tot toe één grote mooie ervaring, van zowel het weer, de schitterende natuur en de vriendelijke mensen. Groetjes

riet

Hoi Gert
Wat een spannende ervaring! Mooi, maar af en toe wel erg heftig en een beetje eng. Maar blijf genieten!

Claudia

Lieve Gert,

Je kent me een beetje,..... Ik heb alle verhalen met terugwerkende kracht gelezen! Net als met een serie, zie en in dit geval lees ik ze liever achter elkaar door. Heerlijk om in te beelden wat jij allemaal ziet en meemaakt. Moet een heerlijk gevoel zijn zoveel vrijheid en zoveel indrukken die je iedere voelt. Ik wens je nog een hele mooie reis verder! Dikke kus Xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!