100dagenopdefiets.reismee.nl

51 & 52/100 Chanute - Pittsburg en niet geplande rustdag

Chanute - Pittsburg 100,6 km (tot. 3539,2 km) en 212 hm (tot. 24725 hm)
Heb er deze keer geen hele vroege start van gemaakt, de planning was om maar zo'n 95 kilometer te fietsen vandaag. Dus rustig aan koffie gedronken en een paar geroosterde boterhammen met pindakaas gegeten. Tegen half 9 vertrokken en, achteraf gezien, begonnen aan een dodelijk saaie rit. De temperatuur was gelukkig nog aangenaam, weinig wind, wel bewolkt, maar toch nog rond de 20°C. Gisteren dacht ik dat Kansas nog een beetje interessant zou worden, maar dat is na vandaag volledig teniet gedaan. Er zat weer een 60 kilometer lange kaarsrechte weg in, waar echt helemaal niets nieuws te zien was. Ook niet nieuw was dat ik weer een suïcidale schildpad van de weg heb gehaald, praten hielp niet dus heb ik hem/haar maar opgepakt en bij een slootje neergezet. Helaas was ik er voor velen te laat. Ook maar wat aandacht geschonken aan de koeien, want telkens als ik langs een aantal koeien fiets staan deze mij aan te staren. Ben nu maar een keer gestopt, toen kwamen ze iets dichterbij en gingen op een rij staan. Kwam ik dichterbij, bleven zij op een afstand staan kijken, liep ik weer weg, kwamen zij dichterbij. Het spel heb ik maar even meegespeeld, als zij dat leuk vinden ben ik ook de beroerdste niet. Halverwege de lange weg heb ik in Walnut, een dorp met 219 inwoners, ter onderbreking nog maar even wat gegeten. Daarna mocht ik nog 2x rechts en 1x links en was in Girard. Ik was van plan om gelijk de nog 22 kilometer door te fietsen naar Pittsburg, ondanks dat er vanuit die richting een hele donkere bewolking aan kwam. Drie kilometer heb ik die gedachte volgehouden, want toen begon het te regenen en te onweren. Dus zo snel mogelijk terug naar Girard, wat ik niet helemaal droog heb gehaald, en schuilen voor wat er zou gaan komen. Ik zat nog niet achter mijn koffie met apple-pie of de hemel brak open, ongelooflijk wat een hoeveelheid water er naar beneden kwam en wat gepaard ging met enkele behoorlijke donderslagen. Wat nu? ... afwachten en hopen dat het overwaait, want in Girard is geen enkele slaapmogelijkheid meer werd mij verteld. En zo snel het kwam, was het ook redelijk snel weer voorbij gelukkig. Direct weer opgestapt, en heb het de laatste kilometers droog gehouden tot in Pittsburg. Omdat mijn achterband mij nog steeds geen vertrouwen gaf ben ik direct naar de lokale fietsenzaak gegaan. Hij heeft mij direct geholpen en wat ze bij de vorige zaak niet hebben gezien, zag deze beste man direct. De nieuwe buitenband is de boosdoener, deze schuurt op één of andere manier waardoor het rubber heet wordt en waar de binnenband niet tegen bestand is. Hij is bijna 2 uur bezig geweest, waarin hij de velg helemaal heeft schoongemaakt en weer van een nieuw lint voorzien, want die zat ook niet goed, uiteraard weer een nieuwe buitenband erom, de derailleur kabels heeft schoongemaakt, weer een nieuwe ketting erom heeft gelegd omdat er nu al een behoorlijke speling in zat en wilde er toch geen arbeidsloon voor rekenen. Wat moet je dan weer zeggen? Thanks!! En toen ik daar stond te wachten brak wederom de hemel open, met bakken kwam het weer naar beneden. Zo ging het de hele avond door en wat ook regelmatig gepaard ging met het nodige onweer. Morgenochtend nog maar eens kijken wat de voorspellingen zijn, misschien wordt het wel een extra dag in Pittsburg.

Rustdag in Pittsburg.
De wekker op 6 uur en direct de weersberichten bekeken. Het is inderdaad een extra dag in Pittsburg geworden, de kans op heftige regenbuien en het nodige onweer richting mijn volgende bestemming maakte de keus makkelijk. In Pittsburg zou het droog blijven, bewolkt en zo'n 18°C, kon ik mooi het centrum van het stadje gaan bekijken. Maar eerst nog een paar uur mijn hoofd op het kussen gelegd, daarna rustig de tijd genomen voor mijn ontbijt en mijn route voor de komende dagen nog eens doorgenemen. Tegen het middaguur de paar kilometer naar downtown Pittsburg gefietst, want dan zou er toch wel het één en ander te doen zijn. Mainstreet helemaal door gefietst, zelfs nog enkele straten daarachter, maar helaas ... niets te beleven. Zelfs geen restaurant voor weer een hamburger of een lekkere kop koffie met pie. Mijn zoektocht op internet naar "things to do in Pittsburg, Kansas" had mij al niet hoopvol gestemd, en dat kon ik nu bevestigen. Dan maar weer terug, waar de fastfood restaurants in overvloed aanwezig zijn, een grote Walmart is en meer van zulks. Na toch nog een redelijk gezond broodje bij Arby's gevonden te hebben en een altijd lekkere Caramal Macchiato bij Starbucks toch maar weer terug naar het hotel. Alles bij elkaar niet veel meer gedaan vandaag dan wat uitrusten, wat kleding wassen, weersberichten voor de komende dagen bekijken en internet afstruinen. Ik had graag op de fiets gezeten vandaag, maar het is niet anders, in ieder geval schijnt de zon wel weer morgen!

Reacties

Reacties

Fabii

Mooi man. Top!

janny Passchier

Koeien komen ook op orgel muziek af,zelf ondervonden toen we op de farm woonden.De corn komt al op zie ik.Het zal wel groeien als het zo regent.

Claudia

Je bent echt een dierenvriend he? Die schildpadden zullen je dankbaar zijn! ????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!