100dagenopdefiets.reismee.nl

58 & 59/100 Farmington - Chester - Carbondale

Farmington - Chester 80,6 km (tot. 4152,9 km) en 847 hm (tot. 29911 hm)
De vermoeidheid in de benen was er vanochtend nog niet uit, het wordt weer tijd voor een rustdag. Ik wilde vandaag gedurende de rit kijken hoe het zou gaan om te bepalen waar ik een slaapplaats zou zoeken. Maar eerst ontbijten, zoveel mogelijk energie binnen krijgen, want onderweg zou ik voorlopig niets tegenkomen. Om half 9 uiteindelijk opgestapt, het gaat allemaal wat trager ... ouderdom? ... of gewoon vermoeidheid? Ik had al vrij snel in de gaten dat het geen grote afstand zou worden vandaag, de heuvels voelde aan als bergen. Zolang ik maar in ieder geval 70 kilometer per dag fiets blijf ik op schema, met alle kilometers daarboven bouw ik extra rustdagen op. En die zou ik sowieso gaan halen vandaag, want daarvoor was helemaal niets. Maar ook nu was het de mooie "vriendelijke" omgeving en de aangename temperatuur welke mij hebben geholpen. Alhoewel ik eerst net buiten Farmington weer een onvriendelijke hond van mij af moest houden. Dat blijft elke keer toch weer schrikken, en heb nu maar mijn bear-spray op mijn stuur gemonteerd. En dan zal je net zien dat ik daarna alleen nog een kwispelende hond ben tegengekomen. Zoals gezegd, het klimmen en dalen ging vandaag ook gewoon weer verder, ik kreeg gedurende de dag steeds meer maïs-, graan- en grasvelden te zien. En op de weg naar Coffman voor het eerst wijnvelden en een fruitboomgaard. En dat in combinatie met heel veel schitterende optrekjes met goed onderhouden gazons maakte de omgeving ook weer anders, wat "vriendelijker". Het was alleen wel goed opletten op het vrachtverkeer, niet dat het heel druk was, maar zonder de "shoulders" en de niet al te brede wegen was het soms even spannend. En toen ik tegen 12 uur bij St. Mary kwam stond er toch al weer ruim 50 kilometer op de teller, en was het tijd om te eten. Bij het tankstation c.q. restaurant van het dorp een "menu van de dag" genomen, kip met sla en tomaat en hashed brown potatoes, heerlijk! Na de maaltijd, en ook nu weer op verzoek iets in een TransAm schrift geschreven te hebben, weer verder over de heuvels. Heel geleidelijk aan werd de bewolking wat dikker en begon het wat meer te waaien, maar de temperatuur bleef lekker. En toen ik op een gegeven moment de zoveelste heuvel had overwonnen keek ik opeens naar een open vlakte met voornamelijk graanvelden. De laatste 15 kilometer mocht ik over vlak terrein en kon ik gebruik maken van de steeds sterker wordende rugwind. Om in Chester te komen moest ik de beroemde Mississippi River over, maar wel over een oude stalen smalle brug. En met een rij auto's achter mij aan fietste ik dè geboorteplaats van Elzie Crisler Segar, wie? ... de bedenker van Popeye. Maar ook al weer de 8e Staat waar ik doorheen ga, Illinois.

Chester - Carbondale 82,2 km (tot. 4235,1 km) en 567 hm (tot. 30478 hm)
En vandaag de 30.000 hoogtemeters gepasseerd, weer een yeahhhh voor mijzelf!! Het was vandaag een race tegen de klok, want er was slecht weer op komst. Volgens de voorspellingen zou het in Carbondale rond 2 uur gaan regenen en onweren. Maar toen ik rond 8 uur vertrok was het prima fietsweer, de zon scheen en de temperatuur was lekker. De zweetdruppels gutste al weer snel van mijn voorhoofd, want de heuvels waren er weer, en door een aantal pittige klimmetjes ertussen hadden de benen het weer zwaar. Het ging weer voornamelijk langs landbouwgrond met graan en maïs, en een paar schitterende huizen. Na zo'n 30 kilometer nam ik bij het pompstation in Campbell Hill even een pauze met een bakje koffie, en daar werd ik gewaarschuwd voor het slechte weer wat er aan komt. Niet ver hier vandaan was het al heel slecht weer geweest en had een tornado behoorlijk wat schade aangericht werd verteld. Omdat de rit van vandaag niet heel veel nieuws te bieden had, heb ik weinig stops gemaakt om zo te proberen het slechte weer voor te blijven. Want geleidelijk aan ging het meer betrekken en werd het steeds benauwder. In Murphysboro wilde ik eigenlijk wat gaan eten, maar de route liep om het centrum. En toen ik naar boven keek, leek het mij verstandiger om maar gelijk door te fietsen naar Carbondale, nog ongeveer 20 kilometer. De weg er naar toe was redelijk vlak, maar wel een nare weg om te fietsen door het drukke hardrijdende verkeer. Zoals in de meeste plaatsen liggen alle betaalbare slaapplaatsen jammer genoeg buiten het centrum. Maar in dit geval heb ik wel een grote shoppingmall tegenover het motel, welke ik morgen droog hoop te bereiken. Want nadat ik een uurtje in het motel zat, begon het heel hard te waaien, keihard te regenen en nog harder te onweren. En dat zijn ook de voorspellingen voor morgen, we zullen zien of mijn rustdag verregend of dat ik misschien toch nog even wat kan gaan doen en zien in deze studentenstad.

Reacties

Reacties

Erwin lemmens

Hey, toevallig kwam ik voorbij je site, sindsdien volg ik trouw je updates en je fantastische reis, ikzelf ben een paar jaar geleden van Seattle nr san Francisco gefietst, ik geef je vele aanmoedigingen !!! Doe zo verder! Abrazo!

Ellen & Richard

Je gaat lekker, alweer in Illinois. Geniet van je rustdag, heb je toch weer goed gepland. Beter met noodweer in Mall dan op de fiets met onweer! Groetjes vanuit 's-Hertogenbosch.

werner en rocco

Ouwe pik, geniet van je rustdag ;-)
p.s. lekker om te lezen dat je aan het genieten bent.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!