100dagenopdefiets.reismee.nl

83 & 84/100 Guelph - Jordan Station - Niagara on the Lake

Guelph - Jordan Station 101,3 km (tot. 5328,2 km) en 366 hm (36177 hm)
Toen ik vertrok rond 9 uur zag het er uit alsof het elk moment kon gaan regenen, en dat bleef bijna de hele dag zo. Uiteindelijk heb ik maar een paar druppels gevoeld en was het afwisselend bewolkt en zonnig. Op de eerste kilometers reed ik op een vrij drukke weg, maar nadat ik een snelweg was over gereden werd het rustig. Ik kwam eerst in een buitenwijk van Guelph op lange glooiende weg met een aaneenschakeling van mooie grote huizen, daarna op wat landweggetjes wat later over ging in een uitgestrekt bosgebied. Dit was een totaal ander landschap dan vóór Guelph, waar het alleen maar boerenland was. Na zo'n 40 kilometer kwam ik in Burlington, een grote stad aan Lake Ontario. Via een grote brug en een sluis kwam ik op een fietspad langs het meer, dat was een heel mooi en rustig stuk om te fietsen. Maar bij Stoney Creek hield dat op en mocht ik langs een drukke snelweg fietsen tot aan een buitenwijk van Grimsby. Ik wilde daar eigenlijk overnachten, maar daar was echt niks te beleven en het was een grote bouwput. Downtown Grimsby was enkele kilometers verder, maar daar was geen mogelijkheid om te overnachten. Wat te doen ... eerst maar bij Tim Hortons een broodje eten en bekijken wat er verderop de route nog wat is. Ik had net wat besteld toen ik werd aangesproken door een man welke zich voorstelde als John Schonewille, inderdaad ... Nederlandse achtergrond. Om kort te gaan ... hij nodigde mij uit om bij hem te overnachten in Jordan Station, zo'n 25 kilometer verderop. Eind van de middag zou hij thuis zijn en dan zouden zijn vrouw en dochter er ook zijn. Daarom ben ik eerst maar downtown Grimsby gegaan, waar heel veel Canadezen wonen met een Nederlanders achtergrond. En dat bleek ook wel toen ik iemand de weg vroeg en antwoord kreeg in het Nederlands, je ziet overal Nederlandse namen en er is daar ook een Dutch Shop. Daar kon ik gewoon in het Nederlands een ijsje met speculaassmaak bestellen. Nadat ik nog wat had rondgewandeld ben ik via een mooie weg langs wijnvelden en fruitboomgaarden naar Jordan Station gefietst, een klein rustig dorp. Daar werd ik hartelijk ontvangen in een mooi vrijstaand huis en kreeg ik een slaapkamer met eigen badkamer. Na een verfrissende douche hebben we in de tuin gezeten, uitkijkend over het zwembad en verder een vrij uitzicht. Intussen werd de barbecue aangestoken en werd er een heerlijke maaltijd klaar gemaakt. Na het eten gingen zijn vrouw en dochter naar Grimsby en heeft John mij de omgeving laten zien, onder andere een grote sluis in het verbindingskanaal tussen Lake Erie en Lake Ontario, waar net een gigantische tanker lag. Toen we allemaal weer "thuis" waren hebben ze mij nog de nodige tips en info gegeven over het vervolg van mijn tocht. En voor dat we er erg in hadden was het 12 uur. Dit was een zeer onverwachte wending van mijn trip vandaag, maar weer één die de reis zo mooi maakt.

Jordan Station - Niagara on the Lake 37,8 km (tot. 5366,0 km) en 77 hm (tot. 36254 hm)
Gisteren had ik door de onverwachte wending meer kilometers gemaakt dan vooraf gepland, en daarom hoefde ik vandaag maar een paar uurtjes te fietsen. Omdat het hele gezin naar hun werk moest ben ik al om 8 uur opgestapt, maar ze hadden eerst een zeer uitgebreid ontbijt voor mij gemaakt. Kreeg zelfs nog het nodige vers fruit en een paar gekookte eitjes mee. Nadat ik een stuk langs de snelweg had gefietst mocht ik linksaf, en daarna was het kilometers lang voornamelijk wijnranken, fruitbomen en aardbeien. Daarna kwam ik bij Port Dalhousie, een klein havenplaatsje met een aantal mooie parken. En nadat ik de brug over Martindale Pond was gepasseerd kwam ik op de doorgaande weg in Sint Catharines. Een vrij drukke weg welke mij naar Port Weller bracht, de laatste sluis naar Lake Ontario. Nog even geprobeerd om bij een pier te komen, maar dat bleek niet te fietsen te zijn. Na een kort saai stuk, was het weer een mooie glooiende weg langs wijnranken, fruitbomen en aardbeienvelden. En dat bracht mij bij Niagara on the Lake, een klein zeer toeristisch plaatsje. Het was ooit een vooraanstaande plaats, en dat is ook wel te zien aan de schitterende oude huizen. Ik had eerst gedacht om hier een aantal dagen te blijven, want het is een mooie locatie zo aan het meer en aan de rivier naar de watervallen. Ik heb nog wel heerlijk in het zonnetje het centrum bekeken, door achteraf straatjes met een aantal mooie optrekjes gelopen en door het park langs het meer gewandeld. Het is een leuk plaatsje, maar voor mij veel te toeristisch en één middag en avond is voor mij voldoende. Morgen weer een klein stukje verder ...

Reacties

Reacties

Claudia

Wat super leuk he die onverwachte dingen op je reis en wat bijzonder aardig weer van die mensen. Kan me niet voorstellen dat wij hier in Nederland zomaar een toerist mee naar huis zouden nemen en laten slapen. Veel plezier verder weer.

Roel

Hoi Gert, wat een leuk verhaal weer over je verblijf bij je familie en de uitnodiging van de familie Schonewille. Is toch wel heel mooi (en voor ons heel apart) dat vreemde mensen je zomaar uitnodigen om te eten en te slapen. Ook weer hele leuke foto's !!
Je zit nu aan "de laatste lootjes hè"!!
Ik hoop dat je nog meer van dit soort mooie momenten mee gaat maken.
Doe voorzichtig en groetjes van ons.

Jan van Hemert

Ja hoor hij wel. Een vreemde eend die wordt mee genomen en keurig wordt verzorgd met een natje en een droogje. Dit bedenk je niet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!