100dagenopdefiets.reismee.nl

85 & 86/100 Niagara on the Lake - Niagara Falls en een rustdag

Niagara on the Lake - Niagara Falls 29,0 km (tot. 5395,0 km) en 427 hm (tot. 36681 hm)
Het is weer niet gelukt ... uitslapen! Heb ik alle tijd ... wekker op 9 uur ... en gewoon om 7 uur klaarwakker. Omdat ik voor vandaag maar een korte rit op het programma had staan, kon ik het heel rustig aan doen. Tegen half 10 ben ik eerst nog maar even gaan ontbijten, gebakken eitjes met spek en toast, en uiteraard een bakje koffie. Na nog een laatste rondje door Mainstreet Niagara on the Lake was het even zoeken naar het fietspad. Even voorbij Fort George (een fort welke in de oorlog van 1812 is vernietigd door de Amerikanen, maar geheel is nagebouwd) vond ik het fietspad, welke helemaal tot Niagara Falls loopt. Links had ik de Niagara River, alleen jammer genoeg grotendeels uit het zicht door de bomen, en rechts had ik in het begin wijnvelden en fruitboomgaarden. Na zo'n 17 kilometer kwam ik na wat klimwerk bij Queenston Hights National Historical Site, waar in het park een 56 meter hoog monument staat welke verwijst naar de oorlog van 1812. Het was daar erg druk, en voornamelijk met kinderen op schoolreis. Dat merkte ik later bij de Niagara Falls ook, busladingen vol kinderen. Nadat ik net bij Queenston was vertrokken verdween het zonnetje en begon het heel hard te regenen. Voordat ik een paar kilometer verderop even kon schuilen moest m'n regenjas er weer aan te pas komen om nog een beetje droog te blijven. Op een gegeven moment ben ik toch maar weer doorgefietst, want het zag er op dat moment niet naar uit dat het snel droog zou worden. De 12 kilometer tot aan Niagara Falls bleef het regenen, dus de eerste aanblik van de watervallen waren nat. Daarom ben ik vrij snel naar het hotel gegaan, maar toen ik net op m'n kamer was hield het op met regenen, dus fiets weer gepakt en terug. Nog even wat foto's genomen, maar toen toch maar weer terug om te douchen en wat droge kleding aan te doen. Toen de zon weer doorkwam kon ik natuurlijk niet binnen blijven, het werd gewoon warm, in de avond was het nog 24°C. Ik ben over de hele lange boulevard langs de twee watervallen gaan wandelen, en ik was niet de enige, wat een drukte. Toen ik dichter bij de tweede waterval kwam had ik eerst het idee dat het weer begon te regenen, maar dat bleek te komen door de wind welke het opspattende water verspreid. Nadat ik een paar ... of eigenlijk heel veel foto's had genomen ben ik richting het centrum gelopen. Daar was het misschien nog wel drukker en dat bleek gewoon een grote permanente kermis te zijn. Spookhuizen, schiettenten, een gigantisch reuzenrad, een minigolf park te midden van vuurspuwende draken, tig souvenirwinkeltjes en uiteraard de nodige fastfood restaurants, echt ongelooflijk. Tegen een uur of 8 werd het toch tijd om wat te gaan eten, en net buiten het centrum heb ik bij de Italiaan nog lekker op het terras een prima pizza gegeten. Daarna richting het hotel nog even door het kleurrijk verlichte centrum gewandeld en toen was de dag voor mij voorbij.

Rustdag bij de Niagara Falls.
De weersvoorspellingen voor vandaag waren niet echt hoopvol, 80% kans op regen. Maar toen ik de gordijnen open deed, was het weliswaar bewolkt maar in ieder geval droog. Na een redelijk ontbijt ben ik eerst op de fiets naar de laundromat gegaan, en ik was net onderweg toen ik toch de eerste druppels voelde. En dat werden er in de loop van de ochtend steeds meer, daarom ben ik maar met een kop koffie op m'n balkon gaan zitten, dat kon prima want aan de temperatuur lag het niet. Daar is gaan bedenken wat ik zou gaan doen, een nacht bijboeken en morgen dan maar de boottocht maken tot onderaan de waterval of ...! Toen ik na een uurtje met een geleende paraplu toch maar naar buiten ging kwam het écht met bakken uit de lucht, met kleine stroomversnellingen als gevolg op de straten in het centrum. Het was inmiddels toch tijd om te gaan lunchen, dus heb ik maar een restaurant opgezocht en daar ruim de tijd genomen om mijn broodje 'gezond' met tomaat, komkommer en sla te eten ... en oh ja, er zat ook nog een hamburger tussen. Daarna toch maar richting de rivier gelopen, en wat denk je ... het wordt zo goed als droog. Dus direct naar de kassa van Hornblower Niagara Cruises gegaan, een kaartje gekocht en naar de boot. Voordat iedereen de boot op gaat krijg je een mooie rode poncho uitgereikt, nou ... deze heb je echt wel nodig merkte ik later. Om de 20 minuten vertrekt er een boot, dus het gaat allemaal heel snel. Het zijn geen grote afstanden en daardoor is de boot binnen enkele minuten al redelijk dicht bij de grootste van de twee watervallen. Hoe dichter de boot bij de waterval komt, hoe natter het wordt, en hij komt redelijk dicht bij kan ik je zeggen. Op een gegeven moment blijft hij daar even liggen en dan krijg je echt het nodige water over je heen. Het opspattende water en de stevige wind zorgt ervoor dat je het niet droog houdt, ondanks de poncho. Voordat je het weet ga je al weer van de boot af, maar wat een natuurgeweld van al dat water, het is schitterend en indrukwekkend om het van zo dichtbij te zien. Ik ben daarna eerst maar terug gelopen naar het hotel om wat droogs aan te trekken, en ik was net binnen toen het weer behoorlijk begon te regenen wat tot begin van de avond aanhield. Tegen een uur of 7 werd het weer droog en ben ik nog eenmaal het centrum in gegaan om wat te gaan eten. Ook nog een over de 'kermis' gelopen, maar dat was sinds gisteren niet veranderd. Leuk om een keer te zien, maar niet echt mijn ding. Dit was mijn laatste dag in Canada, ik heb er een mooie tijd gehad!!

Reacties

Reacties

Jenny

Mooi weer Gert. Ik hoop alleen wel op wat drogere tijden voor je :-)

Riet

Loopt je hoofd niet over van al die indrukken? In elk geval leuk om te lezen.
Zonet je moeder jouw kaart voorgelezen en de foto's bekeken. Ze vond niet dat Janny op haar leek.
Wens je drogere tijden toe!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!