100dagenopdefiets.reismee.nl

87 & 88/100 Niagara Falls - Lockport - Brockport

Niagara Falls - Lockport 51,4 km (tot. 5446,4 km) en 318 hm (tot. 36999 hm)
Na regen komt zonneschijn, en zo was het vanochtend ook weer. Mijn laatste minuten in Canada met een strak blauwe lucht en een lekker zonnetje. Maar voordat ik de brug over de Niagara River naar Amerika ben over gegaan heb ik de watervallen nog eenmaal vanaf de Canadese kant bekeken. Als de zon er op schijnt ziet het er weer anders uit, daarom toch weer een paar foto's genomen. Ik had al gezien dat er een gedeelte van de weg was afgezet, en dat bleek voor een sponsor fietstocht te zijn, een rondje vanaf Buffalo via Canada naar de Niagara Falls en via Amerika weer terug. Omdat ik in het begin ook die kant op moest kon ik gebruik maken van de vrije baan. Bij de grensovergang op de brug heb ik toch maar even aangegeven dat ik geen deelnemer was van de tocht en mijn paspoort laten zien. Ik kreeg weer diverse vragen van de douanier, waar ik was begonnen met fietsen in Canada, wanneer ik Canada was binnengekomen en waar ik naartoe ga. Toen ik de beste man vertelde waar ik was begonnen en waar ik naar toe ga kreeg ik een verbaasde blik te zien en mocht verder. Maar voordat ik verder ben gegaan heb ik eerst de watervallen vanaf de Amerikaanse kant bekeken, en ook daar vandaan zijn ze groots en indrukwekkend. Uiteraard is ook daar aan de toerist gedacht, maar van wat ik gezien heb lijkt het minder op een kermis. Toen ik voldoende had gezien ben ik terug gegaan naar de grensovergang, want daar vandaan ging de sponsor fietstocht onder begeleiding van enkele politieauto's precies mijn kant op. Dus ik mocht onder begeleiding van de politie, over een voor auto's afgezet gedeelte van de weg, waar vrijwilligers met vlaggetjes de richting aangaven en waar diverse mensen langs de weg onder andere mij aan het toejuichen waren, mijn eerste kilometers weer in Amerika maken. Prachtig toch! Nadat we een gedeelte door de drukte van de stad hadden gehad kwamen we langs het water bij de Niagara Scenic Parkway te rijden. Na nog enkele toejuichingen in ontvangst te hebben genomen ben ik mijn eigen weg op gegaan naar Lockport. Het waren een aantal lange rechte wegen waar voldoende te zien was, niet dat het echt fotomomenten waren, maar het fietste wel lekker. Toen ik begin van de middag in downtown Lockport aankwam, was er een braderie in volle gang. Het bleek een 2-daags gebeuren te zijn werd mij verteld toen ik in een restaurant mijn broodje zat te eten. Toen de vriendelijke dames hoorden dat het mijn bedoeling was om naar Medina te fietsen en daar te willen overnachten, vertelde zij dat het hotel daar niet meer open is. Okay ... bedankt voor de info, maar nu ... Albion, de plaats daarna vond ik te ver voor vandaag. Daarom was de keuze snel gemaakt, het is nog wel wat vroeg, maar ik blijf in Lockport, ga een slaapplaats zoeken en daarna de braderie eens bekijken. Ik heb nog genoeg dagen om in New York te komen en het is nog lekker weer om even over de braderie te lopen en Lockport te bekijken. Zo gezegd, zo gedaan ... maar het is niet te geloven ... ik was een kwartiertje in het centrum ... de lucht gaat betrekken ... het gaat waaien ... ik zo snel mogelijk terug naar het hotel ... ben net binnen ... onweer en hevige regen!! Dit heeft tot begin van de avond geduurd, daarom morgen maar weer een poging wagen.

Lockport - Brockport 80,6 km (tot. 5527,0 km) en 132 hm (37131 hm)
Omdat ik geen hele grote afstanden meer hoef te rijden kan ik het rustig aandoen, wat later opstaan en de tijd nemen om te ontbijten. Toen ik aan m'n ontbijt zat kon ik zien dat ze de braderie nog aan het opbouwen waren en dat het feestgedruis in Lockport ook nog wel even op zich liet wachten. Ik wilde daar niet op wachten en ben dan toch maar opgestapt. Bij de sluis van Lockport kwam ik op het onverharde fietspad langs de Erie Canal, en ik mocht daar de hele dag van genieten. De zon scheen heerlijk, wind mee, een prima onverharde fietspad, geen autoverkeer en langs een mooi slingerend kanaal, ik had geen andere wensen. En het was heerlijk rustig fietsen, op een paar andere fietsers, enkele wandelaars en diverse vissers na. Via wat kleine plaatsjes kwam ik in Medina waar ik even ben gaan kijken. Maar daar kon je in Mainstreet een kogel afschieten zonder iemand te raken, de zondag moest daar nog op gang komen. Nog even rondgefietst en de mooie gebouwen bekeken, maar toch verder gegaan langs het kanaal. Net buiten Medina was er nog een waterval, maar na de Niagara Falls stelde dit niet veel voor. En via Knowlesville en Eagle Harbor kwam ik langs een heel groot gevangeniscomplex bij Albion. Ook daar heb ik de mooie gebouwen bekeken en ook gelijk maar wat gegeten bij het buurtcafé. Toen ik daarna weer opstapte was er bewolking en dat zag er wat donker uit. Niet veel later, toen ik weer langs het kanaal fietste en net een foto aan het nemen was, begon het te onweren. Gelukkig bleef het wel droog, maar het zag er allemaal wel dreigend uit en ik had het idee dat ik het niet droog zou houden. Het begon ook steeds harder te waaien, maar wel voor mij de goede kant op, en de temperatuur daalde voelbaar. Ik heb dan ook maar gebruik gemaakt van de wind en even flink doorgefietst. En via Hulberton en Holley kwam ik bij Brockport, en wat denk je ... de zon ging weer volop schijnen! Brockport lijkt veel op de voorgaande plaatsjes, alleen iets groter en iets meer leven op straat. Helaas is er in het centrum geen mogelijkheid om te slapen en zit ik er daarom een paar kilometer buiten. Omdat ik nog wat kleding moest wassen ben ik na het inchecken in het hotel toch nog even het centrum in gegaan en naar de lokale laundromat. Maar of de duvel er mee speelt ... net als gisteren ... weer donkere bewolking en harde wind ... en net als ik weer in het hotel ben begint het behoorlijk te regenen. Ook nu morgen maar weer verder kijken ...

Reacties

Reacties

truusdevries1948@gmail.com

Mooi verslag, het voelt een beetje of je erbij bent
Wat zie je veel .prachtig x

Werner

Nou bijna daar vriend. Geniet nog even met je mee

Bernice your Canadian Family:)

How are things? We are enjoying your stories very much. What an adventure!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!