100dagenopdefiets.reismee.nl

94 & 95/100 Rustdag en Cortland - Binghamton

Een extra dag in Cortland.
Gisteren had ik al besloten om een dag langer in Cortland te blijven, niet dat ik al weer een rustdag nodig had, maar de voorspellingen voor vandaag waren hevige regen, onweer en bliksem. Nou, dat is uitgekomen! Toen ik vanochtend weer veel te vroeg wakker werd regende het al behoorlijk. De hele dag was het afwisselend enorme wolkbreuken met onweer en bliksem en een uur later scheen de zon weer. Er is zoveel water naar beneden gekomen dat ik op m'n telefoon zelfs USA-alert noodwaarschuwingen kreeg; Flash Flood Warning this area, avoid flood areas, check local media. Ook op de tv werden er tekstberichten uitgezonden met meldingen dat er levensgevaarlijke situaties in deze regio waren door grondverschuivingen en ondergelopen wegen. Ben benieuwd of ik er morgen nog iets van zal zien of merken. Maar tussen de buien door ben ik nog even naar de kapper geweest, en kan ik er weer 4 weken mee door. Op een later zonnig moment nog even rondgewandeld en wat gegeten, en net niet droog in het hotel teruggekomen. Maar als het niet regende was het zweten, want de luchtvochtigheid was zo hoog dat ik mijn t-shirt niet droog hield als ik gewoon rondliep. Daarom heb ik veel binnen gezeten, airconditioning aan, boek gelezen op m'n tablet, alvast wat gaan selecteren van de ruim 4000 foto's die ik in de afgelopen drie maanden heb genomen en af en toe even kijken of ik weer naar buiten kon. Morgen wordt het beter ...

Cortland - Binghamton 76,4 km (tot. 5838,2 km) en 657 hm (tot. 39370 hm)
Het is niet te geloven ... maar ik heb mij verslapen vanochtend ... ik heb m'n alarm uitgezet en ben lekker verder gaan slapen. Ik wilde eigenlijk lekker vroeg op weg gaan om zo lang mogelijk te genieten van het mooie weer. Op zich viel het nog wel mee, ik stapte even na 9 uur op en heb de hele dag in de zon met een enkel wolkje gefietst. Na een paar kilometer had ik Cortland achter mij gelaten en kwam bij de Tioughnioga River, en deze heb ik zo'n 35 kilometer gevolgd. En bij de rivier fietste ik ook het bosgebied in, na ongeveer 10 kilometer even een flink klimmetje, maar daarna veel kilometers licht glooiend. Tot aan Blodgett Mills reed ik nog een beetje in de bewoonde wereld, daarna kwam ik op een onverharde weg langs de rivier, een spoorlijn en een enkel huis. Ik denk dat het een kilometer of 15 is geweest, geen enkele auto gehoord of gezien, alleen de geluiden uit de natuur, schitterend! Toen ik daarna op highway 11 kwam reed ik naar Marathon, ik heb het vaker gezegd, maar ook nu weer zo'n leuk klein plaatsje met een aantal mooie oude gebouwen. Nadat ik daar nog even heb rondgekeken ben ik verder gegaan op de rustige highway richting Lisle. Daar had ik gedacht om wat te gaan eten, maar daar was alles gesloten, niet dat er veel was trouwens. Toen ik aan een man die voor zijn huis aan de koffie zat vroeg waar ik wat kon drinken en eten, bood hij mij koffie aan. Hij vertelde dat ik een paar kilometer verder in Whitney Point voldoende keus had om te eten. Mijn keuze is gevallen op een lokaal etablissement in plaats van één van de grote fastfood restaurants, alwaar ik een overheerlijke BLT-wrap heb gegeten. En in Whitney Point heb ik ook mijn route wat veranderd, want Binghamton stond eigenlijk niet op het programma. Ik heb een kleine omweg ingebouwd en daardoor wordt het morgen iets anders, maar daarna kom ik weer op mijn vooraf geplande route, tenzij ik weer wat bedenk natuurlijk. Deze omweg door de bossen leverde wel een paar zeer pittige beklimmingen op bij East Maine, en waar ik er bij één moest afstappen en mijn fiets omhoog kon duwen. Maar wat het ook bracht waren schitterende vergezichten over de bossen, ik ben dan ook diverse keren gestopt om foto's te nemen en te genieten van de omgeving. En na een beklimming krijg je ook een afdaling, en het was een mooie slingerende weg naar highway 69. Dit was een vrij drukke 4-baans weg naar Johnson City, een voorstadje van Binghamton. In Binghamton heb ik snel een slaapplek gevonden in het centrum, waar het op zondagmiddag niet echt druk was. Nadat ik m'n spullen had uitgepakt en een douche had genomen ben ik downtown Binghamton eens gaan bekijken. Zoals gezegd, het was er erg rustig en bijna alle winkels waren gesloten. Maar ook hier heb ik de, in mijn ogen, mooie oude gebouwen bekeken en heb langs de Susquehanna River en de Chenango River gewandeld welke in Binghamton bij elkaar komen. Aan het hoogstaande water in deze rivieren kon je wel zien dat er behoorlijk wat regen is gevallen. Onderweg kon ik ook wel zien dat het gisteren veel geregend had, maar meer ook niet, geen ondergelopen of afgesloten wegen tegengekomen. Maar nu ik het toch weer over regen heb ... tijdens mijn wandeling door het centrum begon het te regenen, grote druppels zorgde ervoor dat ik in no-time nat was en dat ik mijn wandeling maar heb beëindigd. Maar deze dag gaat de boeken in als een mooie zonnige fietsdag, met een prachtige route waar ik van genoten heb!

Reacties

Reacties

Claudia

Hoi Gert. Ik heb de verhalen weer even bij gelezen van de afgelopen dagen. Wat een heerlijk vrij avontuur nog steeds!!! Nog heel veel fijne en mooie dagen en hopelijk wat minder regen de komende tijd.

Johan

Hoi Gert,
Fantastisch alles te lezen. Wij gaan morgen terug naar huis vanaf Denver.
Mooie reis nog verder en we spreken elkaar als we thuis zijn. Kus van ons

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!