100dagenopdefiets.reismee.nl

103 & 104/100 Monroe - Nyack en snipperdag

Monroe - Nyack 60,1 km (tot. 6187,9 km) en 789 hm (tot. 43690 hm)
Toen ik vanochtend vertrok stond ik in dubio, want ik had zo'n raar voorgevoel over mijn eigen gemaakte route welke ik op mijn gps had opgeslagen. Zou ik de gok nemen met mijn route door het Harriman State Park, en dan hopen dat ik niet in zo'n situatie zou komen als bij de eerste 2 dagen van mijn tocht? Of ga ik gelijk een alternatief instellen op mijn gps en voor zekerheid gaan, of ga ik het onderweg eventueel aanpassen. Ik heb voor de laatste optie gekozen, omdat ik wel al had gezien dat er enkele alternatieven waren. Toen ik na de eerste wat saaie kilometers enkele hoogtemeters had gemaakt langs een golfbaan en huizen met keurig aangelegde tuinen had ik gehoopt dat ik gelijk een andere route had bedacht. Maar dat kon ik na zo'n 10 kilometer alsnog doen toen ik een afslag moest nemen welke ik in eerste instantie niet zag. Nadat ik een paar keer heen en weer had gereden zag ik een smal wandelpad, en dat was mijn vooraf bedachte route, mijn voorgevoel was dus goed. Gelukkig had ik nu wel wat andere mogelijkheden, een korte route rechtstreeks naar Nyack of één met wat omrijden, maar dan wel over de weg door het Harriman State Park. Mijn keuze was snel gemaakt, het was nog vroeg, de zon scheen heerlijk en het Park zou een mooi gebied zijn. En daar heb ik geen spijt van gehad, wat een schitterende route langs enkele meren, mooie boswegen en met een paar pittige beklimmingen. Het was zo'n 30 kilometer over niet al te drukke weggetjes, slingerend door het bos, waar ik langs verschillende meertjes fietste en na weer een volgende klim een mooi uitzicht had over weer een ander meer. Ik heb dan ook een paar keer even lekker aan de waterkant gezeten, boterhammetje eten, banaantje eten, wat drinken en gewoon genieten van de rust en de natuur. Bij één van de meren zag ik wel dat er gezwommen werd aan een zandstrand, maar dat was aan de andere kant van waar ik stond. Een klein plonsje was met het warme weer wel even lekker geweest. Nadat ik een mooie afdaling had gehad, waarbij ik ook de nodige afkoeling kreeg, kwam ik weer langzaamaan in de bewoonde wereld. En via Thiells en een buitenwijk kwam ik in Haverstraw, waar ik zicht kreeg op de Hudson River. De laatste 10 kilometer voor vandaag waren langs de rivier, grotendeels over een onverhard pad, waar de eekhoorns, muizen en vogels zich rot schrokken toen ik voorbij kwam. Waarschijnlijk omdat er niet veel gebruik van gemaakt wordt, ik ben tot vlak voor Nyack dan ook niemand tegen gekomen. Het pad liep glooiend langs de rivier, met hier en daar behoorlijke gaten en leek het meer op een mountainbike pad. En zonder enige aanwijzing vooraf was het pad opeens afgesloten in verband met werkzaamheden. De enige mogelijkheid was een heel steil paadje omhoog naar de weg, wat voor wandelaars al lastig is om boven te komen. Ik heb geprobeerd om mijn fiets omhoog te duwen, maar dat was lastig door de rotsblokken. Uiteindelijk heb ik mijn fiets maar opgetild en naar boven gesjouwd. Daarna was het nog een paar kilometer door Upper Nyack naar Nyack, waar ik na een klein klimmetje bij mijn slaapplaats voor vannacht aankwam. Na een verfrissende douche ben ik gelijk naar downtown Nyack gegaan, beneden aan de Hudson River, naar de laundromat. Nadat ik mijn was had gedaan en weer op m'n fiets wilde stappen, werd ik aangesproken door een man die buiten op zijn dwarsfluit aan het spelen was terwijl zijn was draaide. Hij vond mijn fiets mooi en zo kwamen we in gesprek. Hij vertelde dat hij 30 jaar geleden de Transamerica trail had gereden met een groep vrienden. Toen ik hem over mijn reis vertelde wilde hij alles weten en zei dat zijn eigen ervaringen weer boven kwamen. Was het zoveelste leuke gesprek! Morgen ga ik mijn laatste snipperdag opmaken en Nyack eens verder bekijken ... en woensdag mijn allereerste rit op deze fietsreis!

Mijn laatste snipperdag in Nyack.
Na een laat ontbijt heb ik voor de laatste keer mijn fiets nog even nagekeken, en nog één keer de ketting gesmeerd voor mijn laatste fietsdag van morgen. Daarna nogmaals de route bekeken, voor de laatste keer alvast mijn fietskleding klaargelegd, voor de laatste keer ...! De laatste keer ... dat waren de gedachten die vandaag regelmatig voorbij kwamen terwijl ik door Nyack liep. Eind van de ochtend ben ik richting Mainstreet Nyack gelopen, een heel leuk dorp wat tegen een heuvelwand is gebouwd. Ondanks dat ik naar beneden liep was het weer zweten, ook nu weer was de luchtvochtigheid zo hoog dat ik bij het minste of geringste de zweetdruppels uit mijn ogen moest vegen. Omdat het leven in het centrum nog een beetje op gang moest komen ben ik eerst naar de Hudson River gelopen. Was nog wel even zoeken om bij het water te komen, want het grootste gedeelte is bewoond of er is een afgesloten haven. Maar toen ik eenmaal een mooi plekje had gevonden, zat ik in een lekker windje en had een vrij uitzicht over de rivier. En dat waren dan ook de momenten waar de gedachten 'de laatste keer' naar boven kwamen en dat ik gedeeltes van de reis nog eens in gedachten voorbij liet komen. Waarschijnlijk als ik thuis ben en mijn eigen blog nog eens ga lezen met de foto's erbij, ik het mij pas echt ga beseffen wat ik allemaal heb gezien en meegemaakt. Ik ben op een gegeven moment toch maar weer gaan wandelen en dat was zeker de moeite waard, want Nyack bleek echt een heel leuk plaatsje te zijn. Met zijn schuine straatjes, mooie en oude huizen, leuke winkeltjes, vond ik het heel relaxed om er rond te lopen. En het is ook zo'n plaatsje, en dan pik ik even een uitspraak van een voor mij bekende Almeerder, "als je daar om komt van de honger, ben je te lui om te eten". Dat is mij in ieder geval niet overkomen, want ik ben enkele keren ergens binnen gaan zitten op plaatsen waar de airco aanstond, en heb het nodige tot mij genomen. Na een paar uur ben ik weer even terug gegaan naar het hotel, even rusten en een schoon t-shirt aangetrokken. En begin van de avond ben ik via een andere weg weer naar het centrum gewandeld om weer wat rond te kijken en om later ook nog even wat te gaan eten. Mocht je ooit in de buurt zijn, bezoek Nyack. Ik ga zo slapen ... en dan morgen ... de laatste dag ... de finish van mijn fietstocht ... NEW YORK CITY!!! Maar dan ... overmorgen ...!!

Reacties

Reacties

wtc

2 nachtjes vriend...... ;-)

je laatste rit.....geweldige reis gehad. xc

Ellen & Richard

Meer dan 6.000 km en 43.000 hoogtemeters en 71 verhalen... Je moet natuurlijk nog een dagje, maar dat is zoiets als de laatste Tour etappe naar Parijs. Hoewel dit geen wedstrijd is geweest, willen we je toch feliciteren met deze waanzinnige prestatie! Eigenlijk zou er ergens een trui of medaille klaar moeten liggen. Misschien kunnen we nog even mailen naar de ambtenaren van de City... Geniet er nog even van en bedankt dat we mee mochten op je reis.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!