100dagenopdefiets.reismee.nl

31 t/m 35 West Yellowstone ... een langer verblijf

Rustdagen in West Yellowstone.
Mijn verblijf in West Yellowstone is iets langer dan van tevoren gepland!! Om nog wat meer te zien van het Yellowstone National Park had ik bedacht om drie nachten te blijven, dan kon ik mooi een gedeelte waar ik niet doorheen zou fietsen gaan bekijken. Maar toen ik hier zaterdag aankwam vertelde de eigenaresse van de fietsenzaak mij al dat mijn route nog gesloten was. Het blijkt dus dat gedurende het winterseizoen er diverse wegen door het park gedeeltelijk of geheel worden afgesloten. En dat heeft te maken met de begaanbaarheid van de wegen en met het wild wat er in dat gebied rondloopt. Maar afgesproken dat ik zondag mijn fiets zou brengen, kon zij deze even nakijken en konden we eventueel ook naar een alternatieve route gaan kijken. Zo gezegd zo gedaan .... nou .... voor wat betreft de fiets brengen gaat dat op. Bij navraag bleek dat mijn originele route nog in ieder geval tot 15 mei dicht blijft. Die mogelijkheid valt dus gelijk af, want ik kan en wil geen twee weken wachten om verder te kunnen gaan. En dan blijkt er redelijkerwijs nog één optie over te blijven, ..... maar die route gaat pas 5 mei open. Dus linksom of rechtsom, ik zit sowieso tot 5 mei "vast" in West Yellowstone, en in plaats van drie nachten zijn het er nu zes. "Elk nadeel heb zijn voordeel" zijn woorden van de helaas te vroeg overleden Amsterdamse filosoof c.q. ex-voetballer Johan Cruijff. Met andere woorden, het geeft mij nog meer tijd om het Yellowstone National Park te gaan bekijken. Ik heb daarom voor twee dagen een auto gehuurd, en ik heb twee dagen van negen tot zes in het Park rondgereden en rondgelopen. Ik kan je zeggen, dat is geen straf. Wat een schitterende natuur, de beesten die ik gezien heb en de tientallen geysers. Het is zo apart om die geysers te zien, het borrelen van het kokende water en modder, de stoom die uit de grond komt, waarbij enkele een rotte eieren lucht achterlaten, de kleuren van het gesteente, en dat over zo'n groot gebied. Met als hoogtepunt de geyser op Old Faithful, deze spuwt zijn kokende water en stoom om het uur - anderhalf uur uit. Je weet dus nooit precies wanneer het zover is, en dan zit je met z'n allen te wachten tot het zover is ... in het zonnetje met een ijskoude wind. En als het dan zover is zijn er de oohhss en de aahhss, wat een aparte gewaarwording, het duurt maar 1 - 2 minuten, maar het wachten waard. Ook indrukwekkend waren de bizons, ze zijn groot ... heel groot! En zeker als ze voor en langs je auto lopen, en pas aan de kant gaan als ze er zin in hebben. En de Bighorn schapen waren ook mooi om te zien. Maar de zwarte beer op 150 meter afstand, dat was groots!! Ik heb begrepen dat deze zich niet al te vaak laat zien, dus ik had mazzel. Wat mooi om al die beesten in het wild te zien, waar ze thuishoren! En dan zijn er nog twee dagen om in te vullen. Vandaag (woensdag) heb ik onder andere gebruikt om een nieuwe planning te maken voor de komende dagen. De "verloren" drie dagen wil/moet ik wel ergens inhalen, dus heb ik bedacht om wat kilometers te gaan smokkelen. Alhoewel smokkelen? ... de alternatieve route zijn meer kilometers dan de geplande route. En omdat ik morgen nog in het park wil gaan fietsen, en al veel meer heb gezien dan van tevoren gepland, kan ik ook wel een gedeelte overslaan. Vrijdag wordt ik met een auto aan de oostkant van het park afgezet en fiets van daaruit verder, dat betekent dat ik in ieder geval al één dag heb ingehaald. Dat zal waarschijnlijk ook lekker fietsen worden, want vandaag komt er een nieuwe ketting op en de achtertandwielen worden vervangen. Het slechte weer heeft het proces van slijtage behoorlijk versneld, want normaal gesproken had ik er nog zeker duizend kilometer mee kunnen rijden. Dan donderdag ook nog even een kapper zoeken, en dan ben ik weer helemaal klaar om vrijdag verder te gaan. Een aantal dagen rust was lekker, heb in deze dagen wel gemerkt dat ik fysiek en mentaal toch wel wat moe was. Het heeft zo moeten zijn waarschijnlijk, maar ben nu lekker uitgerust en heb weer zin in de nieuwe ervaringen.

Reacties

Reacties

truusdevries1948@gmail.com

Je ziet veel indrukwekkende dingen.
Super weer je verslag te lezen

werner

leuk verhaal weer grote.rust doet je goed x

Edith

???????????????? een paar daagjes verplichte rust dus en weer een bere goed verhaal ????????????????

Jan de Vreugd

Wat een goed geschreven reisverslag. Top, vlot en vermakelijk. Het is net of ik meerij op de fiets.

Cora de Vreugd

Ik heb niet alle verslagen gelezen maar wat ik gelezen heb was heel mooi beschreven. Wat een avontuur!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!