100dagenopdefiets.reismee.nl

69 & 70/100 Roseville - East China - Sarnia

Roseville - East China 73,0 km (tot. 4937,7 km) en 47 hm (tot. 34956)
De zon scheen toen ik tegen 9 uur vertrok, dat was lekker beginnen, ondanks dat er ook een behoorlijk windje stond. Maar de zon was van korte duur en heeft zich helaas de rest van de dag niet veel meer laten zien. Het begon zelfs even later wat te spetteren, en de dreiging van regen bleef er de hele dag. Ik had van de route van vandaag iets meer verwacht, op de kaart leek het er op dat ik kilometers langs het Lake St. Claire zou fietsen. Op een paar kleine stukjes na klopte dat ook wel, maar voor het grootste gedeelte "bederfde" grote huizen c.q. paleizen mijn uitzicht op het meer. Ook de tientallen jachtwerven en diverse bedrijventerreinen zorgde ervoor dat ik niet langs het meer kon fietsen, maar heb wel voor enkele tientallen miljoenen dollars aan prachtige boten gezien. Op een gegeven moment ging ik wat meer landinwaarts en daar begon een kilometers lange route langs bedrijven over een zeer slechte weg. Eigenlijk was op bijna de hele route de weg slecht, op sommige stukken was het zelfs slalommen om de gaten in de weg te ontwijken. En vlak voor New Baltimore kwam ik weer bij het meer, maar ook op dit gedeelte heb ik er weinig van gezien. Omdat ik het ook inmiddels wat fris had, waarschijnlijk omdat ik in korte broek en fietsshirt met korte mouwen blijf rijden bij een frisse tegenwind en af en toe wat druppels, was het tijd om even wat warms te gaan nuttigen. Ja, ik blijf stug volhouden en hopen op zonnige omstandigheden. Maar ook vandaag viel de maaltijd niet goed en moest er paar kilometer verderop wederom een noodstop gemaakt worden, en de imodium kwam er weer aan te pas om het wat rustig te krijgen. Tussen New Baltimore en Anchorville was wel een mooi gedeelte met nette winkels en restaurants en waar ook een mooi recreatiepark was aan de rivier. Maar daarna was het weer een bedrijventerrein en een lange slechte weg waar niet veel te beleven was. Een paar kilometer voor Marine City kwam ik bij de St. Claire River, welke ik morgen met de pont oversteek naar Canada. Heb nog wel even wat rondgefietst Marine City, want het kleine plaatsje zag er wel gezellig uit. Maar na wat boodschappen ben ik toch doorgefietst omdat ik mij niet helemaal lekker voelde en zin had in een warme douche en een power-nap. Zit nu zo'n 2 kilometer bij de pont vandaan in het dorpje East China op een mooie locatie. Luie stoel, krukje onder de voeten, tablet op schoot, spotify met Andre Hazes en uitkijken over de rivier, GENIETEN!!

East China - Sarnia (Ontario, Canada) 39,9 km (tot. 4977,6 km) en 66 hm (tot. 35022 hm)
Voor vandaag had ik een heel kort ritje gepland, en kon daarom nog eens proberen om een beetje uit te slapen ... maar weer mislukt. Ik ben daarom maar verder gegaan met waar ik gisteren zo van had genoten, luie stoel ...! Uiteindelijk pas even na 10 uur vertrokken om eerst nog even te gaan ontbijten in Marine City. Dat werd het River View restaurant, precies naast waar ik met de pont de oversteek moest maken. Ik kon dus mooi zien dat deze een paar keer per uur heen en weer ging, en mij daarom niet hoefde te haasten met mijn ontbijt. De pont was snel vol, 3 wandelaars, mijn fiets en ik en een vrachtwagen. En binnen 10 minuten was ik in het plaatsje Sombra in Canada, en kon ik bij de douane de stempel in mijn paspoort halen. Maar voordat ik die kreeg moest ik eerst uitleggen waar ik op mijn fiets vandaan kwam, waar ik naar toe ging, wat ik in Canada ga doen en hoe lang ik blijf. Nadat er eerst wat vreemd werd gekeken dat ik daar met m'n fiets was, maar ik toch alle vragen naar tevredenheid had beantwoordt kreeg ik de stempel en mocht officieel Canada in. En dat was even een trots moment, zo'n lekker gevoel, na bijna 5000 kilometer ... mijn fiets en ik in Canada!! Het was alleen jammer genoeg niet zo dat in Canada de wind de andere kant op stond, maar ik mocht wel voor het grootste gedeelte langs de rivier fietsen. En ik hoef voorlopig ook de mijlen niet meer om te rekenen naar kilometers, de borden geven dat al aan voor mij. Na een paar kilometer kwam ik in Courtright waar ik bij een kleine kruidenierswinkel een ATM zag, kon ik mooi gelijk even Canadese dollars halen. Tegelijkertijd stopte er een auto en de bestuurder sprak mij aan en vertelde dat hij net terug was van een fietstocht in Duitsland. Maar voordat ik mijn dollars had gepind was hij alweer vertrokken. Toen ik ook weer wilde gaan kwam de dame achter de toonbank met een grote reep kitkat aanlopen welke deze man voor mij gekocht had. Nog maar net in Canada en gelijk al weer zo'n mooi moment. Na nog even wat gegeten te hebben, waar ik vandaag gelukkig geen last van had, was het zo'n 15 kilometer tegen de wind in, in de zon en met een redelijke temperatuur fietsen. Daarbij kwam ik langs de plaatsjes Moortown, het iets grotere Corunna en een grote opslagplaats van Shell. Dat was wel een leuk stuk om te fietsen, hele stukken op een redelijk fietspad, langs het water, bootjes kijken en naar een aantal mooie optrekjes. Maar vlak voor Sarnia was het iets minder, dat was één groot industriegebied met gigantische centrales en dergelijke. Ik ben gelijk naar mijn onderkomen gegaan en heb daarom nog niet veel gezien van Sarnia, maar dat ga ik morgen eens bekijken, want ik blijf hier nog een dagje.

Reacties

Reacties

jenny

Gelukkig heeft god immodium geschapen :P ;-) Misschien moet je het toch even wat rustiger aan doen? Ik hoop dat je route wat warmer en mooier word :-)

wtc

yeeeah you made it xxx

truusdevries1948@gmail.com

Nu genieten in Canada x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!