100dagenopdefiets.reismee.nl

89 & 90/100 Brockport - Fairport - Newark

Brockport - Fairport 70,3 km (tot. 5597,3 km) en 167 hm (tot. 37298 hm)
Wat lekker ... doe ik vanochtend de gordijnen open en de zon schijnt recht in mijn gezicht. Na een karig ontbijt in het hotel heb ik dat in Brockport nog maar even overgedaan. Daarna mocht ik weer verder op het fietspad langs het Erie Canal, en het was weer zeer relaxed fietsen. Ook vandaag weer wind in de rug, het zonnetje scheen nog lekker en geen verkeer. Het was niet zo dat er veel fotomomenten waren, maar het was genieten van de stilte. Via Adams Basin kwam ik bij Spencerport, één van de meerdere leuke kleine plaatsjes langs het kanaal. Ik heb daar nog even een rondje door het kleine centrum gefietst en een kwartier gewacht totdat de oude ophaalbrug weer ging zakken. Inmiddels had de bewolking de overhand genomen en de zon was nog nauwelijks te zien. Het begon ook wat harder te waaien en de temperatuur daalde, en niet veel later de eerste druppels. Op dat moment bleef het bij een paar druppels, maar het bleef dreigend met de donkere bewolking. Inmiddels kwam ik in de buurt van Rochester, wat een vrij grote plaats is, maar waar ik omheen ben gegaan. Dat was wel een minder gedeelte van de route, veel industrie en oude dichtgetimmerde gebouwen. Toen ik daar net voorbij was begon het toch echt te regenen, het was maar kort, maar voldoende om nat te worden. Maar even later scheen de zon weer en kon ik weer wat opdrogen, en zo ging het de rest van de rit door. Op het moment dat ik in Pittsford was, waar ik het kleine centrum aan het bekijken was, begon het weer behoorlijk te regenen. Ik fietste toevallig net voorbij een restaurant, die heb dan ook maar even een bezoek gebracht. En niet veel later fietste ik in het zonnetje weer verder richting Fairport, en daar kwam ik nog enkele andere fietsers tegen waar ik nog een tijdje mee heb staan praten. Nadat ik Fairport nog kort heb bekeken ben ik richting mijn slaapplaats gefietst welke een paar kilometer buiten het dorp ligt. Via een fietspad door het bos kwam ik vlakbij het hotel, alleen fietste ik in eerste instantie de verkeerde kant op. Uiteindelijk toch gevonden en een half uur later begon het hevig te onweren en kwam het met bakken uit de lucht. Ik vond het prachtig ... want wat nu valt kan morgen niet meer vallen ... !

Fairport - Newark 41,2 km (tot. 5638,5 km) en 99 hm (tot. 37397 hm)
Over vandaag kan ik vrij kort zijn, onweer en regen zorgde ervoor dat ik weinig kilometers heb gemaakt. Toen ik vanochtend vrij laat vertrok was het zwaar bewolkt en zelfs een beetje fris, mijn windjack moest er weer een keer aan te pas komen. De eerste paar kilometers waren dezelfde als waar ik gisteren mee ben geëindigd, door een bos en nu náár het Erie Canal. De wind is mij nog steeds gunstig gestemd, het was niet heel hard vandaag maar wel in de rug. Het fietspad langs het kanaal blijft heel mooi, sommige stukken dicht langs het water en gedeeltes over vrij smalle paden omringd door bomen. Het was jammer dat de regen en het onweer de dag een beetje hebben bepaald, wat ten koste ging van het kunnen genieten van de route. Want al vrij snel voelde ik de eerste regendruppels, maar omhoog kijkend had ik de hoop dat het vrij snel overging. Even later probeerde de zon er doorheen te komen, wat ook vrij kort lukte. Maar bij Macedon moest ik toch echt gaan schuilen, ik had het geluk toen het behoorlijk los ging ik dat onder een brug kon doen. Toen het even later weer bijna droog was ben ik met m'n regenjas aan weer verder gegaan. En dat ging over een mooi gedeelte door een bos met wat kleine hoogteverschillen en smalle paden. Vlak voor Palmyra kwam ik bij een mooi park en een oud gemaal wat ik nog even heb bekeken. Nadat ik aan de andere kant van het kanaal in het centrum van Palmyra was geweest begon het weer te regenen. Ik moet zeggen dat ik elke keer wel wat tegenkwam waar ik kon schuilen, deze keer een klein eettentje net buiten het dorp. Dat werd gerund door twee vriendelijke dames die mij graag wilde helpen om een goede slaapplaats te zoeken, ze betrokken zelfs enkele klanten erbij. Het broodje kip en de koffie smaakte lekker, en toen de zon weer scheen ben ik zonder te weten waar ik ging slapen verder gegaan. Maar zoals het de hele ochtend al ging, begon het wéér te regenen maar nu ook met onweer erbij. Op dat moment was ik het wel even zat en ben stevig doorgefietst naar Newark. Toen ik daar aankwam was het eerste wat ik zag een hotel en even later toch ook weer de zon. Het was pas 1 uur en ik had pas iets meer dan 40 kilometer gefietst, wat te doen ...! Ik heb nog even geïnformeerd bij de Chamber of Commerce, een VVV-kantoor, maar de aardige dame kon mij niet veel vertellen over de slaapmogelijkheden in de volgende dorpen. Ze kon me wel vertellen dat het weer nog slechter zou worden in de loop van de middag, maar ook dat het morgen een mooie dag zou worden. Ik ben even snel de afstanden van mijn route gaan berekenen en mijn keuze was gemaakt ... ik blijf in Newark. En de dame had gelijk ... ik kwam net terug van de laundromat ... ging even geld pinnen bij een tankstation ... opeens hevig onweer ... de hemel brak open ... en de straten stonden in no-time blank! Newark is niet heel groot en dat ga ik dus morgen maar in het zonnetje bekijken ...

Reacties

Reacties

truusdevries1948@gmail.com

Fijne om je verslag met een kop koffie thuis te lezen
Prettige reis verder x

Roel

Hoi Gert, wat een leuk verhaal weer met ook weer mooie foto's. Alleen jammer dat het weer niet echt mee zit voor je. Niet lang meer en je bent bij je eindbestemming van dit prachtige avontuur.....dat zal (denk ik) gemengde gevoelens voor je geven.......
Doe voorzichtig en tot je volgende verhaal.
Groetjes van ons....

werner

hey grote, zo te zien heb je nog veel dagen over, ik zou nog ff naar het witte huis rijden ;-)

Ellen & Richard

Hoi Gert, jammer van de vele regen, maar New York komt dichtbij. Geniet nog van de laatste weken.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!