100dagenopdefiets.reismee.nl

20/100 New Meadows - White Bird

New Meadows - White Bird 104,9 km (tot. 1541,6 km) en 307 hm (tot. 12790 hm)
Wat een S-C-H-I-T-T-E-R-E-N-D-E rit vandaag!! Qua natuur de mooiste route tot nu toe, zo imposant, zo groots en indrukwekkend, ik heb mijn ogen uitgekeken. Het begon vanochtend met een zon die zijn best deed om door de laaghangende bewolking te komen en de ijzige kou te verdrijven. Dat gaf wel mooie plaatjes op de kilometers lange nog vlakke rechte weg, langs voornamelijk graslanden. Het afdalen begon toen de weg en de Little Salmon River samenkwamen, een op dat moment nog smalle snelstromende rivier. De graslanden maakte plaats voor bebossing, en de rechte weg werd een slingerweg langs rotspartijen. De bergen werden steeds hoger en op sommige punten de weg steeds smaller, wat het soms lastig maakte om even te stoppen. Ik zag zoveel mooie plaatjes, ik had elke honderd meter wel willen stoppen. Maar als ik niet kan stoppen, dan maar even filmen, en dan springt er opeens een Elk het beeld door, hij schrok zich rot van die eenzame fietser. Inmiddels liet de zon zich geregeld zien, alleen de temperatuur wilde nog niet echt oplopen en daarom was het nog behoorlijk koud tijdens het afdalen. Naarmate mijn route vorderde werd het steeds mooier, de rivier werd steeds wilder doordat er tientallen stroompjes vanuit de bergen bijkwamen en rotspartijen werden hoger en groter. En dan zijn er mensen die op kleine stukjes vrijstaand land hun huis of hun gigantische mobilhome neerzetten, in the middle of nowhere en niet allemaal even makkelijk te bereiken. Vermoedelijk ook om zo dicht mogelijk bij de rivier te zitten om te kunnen vissen, want ik heb er veel aan de waterkant bezig gezien. Bij Pollock mocht ik highway 95 even verlaten, een weggetje door het dorp. Alleen de weg was even verderop gedeeltelijk weggezakt, afstappen en met een beetje klimwerk weer verder. Tegen 12 uur kwam ik bij Riggins, bijna 60 kilometer onderweg, dus moest er toch weer wat gegeten worden. Was ook de enige mogelijkheid op de hele route, kon ik dan ook niet voorbij laten gaan. Na de nodige vitamines weer verder met afdalen, alleen in een iets ander landschap. De Little Salmon River werd nu de Salmon River, een stuk breder en minder woest. Ook de bebossing hield op en het zicht werd wat ruimer op grasgroene heuvels, op een andere manier weer indrukwekkend. Ik voelde mij heel klein toen ik daar fietste. Maar ik kon vanaf dat moment wel, voor het eerst deze fietstocht, in mijn korte mouwen-shirt fietsen, de zon scheen volop en met een temperatuur van een graad of 14 was het gewoon warm. Die laatste kilometers heb ik genoten, zelfs van de twee kleine klimmetjes, voordat ik in White Bird aankwam, een dorp met nog geen 200 inwoners. En dacht ik dat het 3 uur was toen ik daar aankwam, bleek het 2 uur te zijn, weer terug in de tijdzone. Kon ik wel een uur langer in de zon zitten, ook niet verkeerd!!

Reacties

Reacties

Roel

Hoi Gert, wat geweldig om te lezen dat je zo genoten hebt van deze rit. De foto's zijn ook weer erg mooi en ook wel leuk om je een keer niet in je regenpak te zien haha. Dan ook nog lekker dat je terug in de tijd bent gefietst zodat je een uurtje langer van het mooie weer hebt kunnen genieten. Ik hoop dat de volgende rit weer net zo mooi is voor je.....
Roel

truusdevries1948@gmail.com

Weer een prachtig verslag van je mooie reis

wtc

en nog zalm gegeten?

janny passchier

heel indruk wekkend,wat is er toch een mooie schlepping bewaard gebleven,naast al de turmoil in de wereld.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!